Start och mål

Alla måste vi börja någonstans.

Min start ligger tyvärr på 92 kilo och 44% fett. Det är beräknat med en vanlig personvåg, så jag tar fettprocent-siffran med en nypa salt, men det är ett bra sätt att följa utvecklingen. Mitt BMI är 29.4, så jag är på gränsen till fetma. Inte riktigt där jag trodde jag skulle vara vid 35 års ålder.

Målen då?

Alla har väl lärt sig att mål måste vara SMARTa för att kunna följas. Om ni inte vet vad SMART står för så kommer beskrivningen här:

  • Specifikt
  • Mätbart
  • Accepterat
  • Realistiskt
  • Tidsbestämt

 

Jag har bestämt mig för följande mål:

  • Nå 80 kilo/25.5 BMI (-12 kg)
  • Nå 40% fett (-4%)
  • Kunna springa 5 km på under 40 minuter (ingen referens att starta med)
  • Jag ska uppnå detta innan den 30 juni 2019.

Varje måndag kommer jag uppdatera bloggen med min vikt och fettprocent, och varje månad kommer jag att uppdatera med hur snabbt jag kan ta mig 5 km.

Det kanske inte låter som särskilt stora mål för vissa, men i nuläget tar jag fyra olika mediciner som påverkar både mitt sötsug och min metabolism, så det kommer inte att vara lätt.

För att uppnå mina mål har jag tre regler:

  • Endast äta sötsaker på fredagar och lördagar
  • Träning minst två gånger i veckan
  • Nå 10.000 steg per dag

Jag har ett medlemskap på Friskis och Svettis, och planen är att börja med Viktväktarna under våren.

Sådär, nu har vi alla förutsättningar. Bara att köra igång då.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s